2017 European Championship

Vloženo: 12.6.2017 0:00:00

Již potřetí v řadě se v Holandsku konalo mistrovství Evropy - MotoGymkhana European Championship 2017. Podruhé soutěž zavítala na jižní cíp města Lelystad do areálu Kemp Rijopleidingen. Tento areál a také okolní silnice se vyznačují velkou přilnavostí asfaltu, mnohem větší, než na jakou jsou zvyklí jezdci u nás v republice. Sobotní trénink tak byl především ve znamení adaptace na tento povrch.

Počasí po oba dva víkendové dny nemohlo být pro příznivější. Slunce a velmi pěkné teploty bez sebemenšího náznaku deště znamenaly, že každý jezdec ze sebe vydal maximum.

Český tým se zúčastnil v počtu osmi borců, výběr těch nejlepších, které v České republice máme. O tom ale až za chvíli. Nejpočetnější byl ze zjevných důvodů domácí tým následovaný francouzskou ekipou o třinácti ziskuchtivých mužích. Dále se zúčatnili ti nejlepší z Belgie, Polska a Ruska a Velké Británie. Celý víkend nebyl pouze o měření sil, ale také o skvělé a přátelské náladě, která panovala v nedalekém kempu, kde byla většina závodníků ubytována. Především sobotní barbecue byla vydařená společenská akce plná úsměvů a pozitivní kamarádské nálady.

Ale zpátky k tomu, co Vás zajímá nejvíce, a tím je nedělní závod. Trať byla dlouhá, středně rychlá, rozdělena na tři části spojené kratšími přejezdy. V první části byl dvě zrcadla následována dvěma branami, kde si závodníci mohli vybrat stopu a také to dělali. Možností bylo několik a dalo se zde získat nebo ztratit. Druhá část byla přímočará s několika rotacemi na obě strany. Poslední úsek byl velmi technický a zamotaný s krátkými slalomy a rotacemi. Jako celek velmi pěkná a různorodá trať. Ti nejlepší se dostali pod dvě minuty, nováčci měli časy i přes tři minuty.

Nejrychlejší ženou letošního roku je domácí Lieneke van Popta. S časem 2:16,79s se umístila na celkovém devatenáctém místě.

Ze všech 54 závodníků se ve třetí desítce, tzn. zhruba na konci první poloviny startovního pole umístili Jan Bareš, Jan Dobeš a Matouš Landa. Levák Bob, jak je Honzovi Dobešovi přezdíváno, udělal v prvním kole na úpném závěru navigační chybu, ze které se poučil a druhé kolo již bylo čiště zajeto. JaBa a Maty ve druhém kole přidali a po předchozích nezdarech zlepšili svůj čas o krásných 7 vteřin. Pro Jakuba Oulehlu bylo naopak lepší první kolo, časem o setinu vteřiny pod 2:16 si zajistil osmnácté místo a uzavřel tak první třetinu startovního pole. O pět míst výše, tedy třináctý, dokončil závod Jíří Karásek. Ve druhém kole se zlepšil o 2,5s, což je na této úrovni znatelné zlepšení. Každopádně neprochází nejlepším obdobím a to se nejspíše promítlo do celkového výsledku. Rozhodně je natolik talentovaný, aby se dostal do první desítky. Podobně na tom byl tento víkend Ondřej Kroupa. Udělal mimozávodní chybu, dlouho řídil, skolila ho únava a tak je jeho dvanácté místo asi maximem, kterého mohl dosáhnout. Navíc se mu stala podobná situace jako nedávno v Polsku, první kolo nevyšlo a druhé tak musel jet na jistotu. Příště to určitě bude lepší.

O skutečně vyrovnané úrovni všech závodníků svědčí fakt, že mezi jezdce čtvrtým a třináctým místem dělilo osm vteřin. Pořadí se s každým dalším průjezdem přelévalo v rámci celého startovního pole, nejvíce viditelné a napínavé to nicméně bylo v první desítce. Na konci prvního kola tak byl na průběžném čtvrtém místě Jiří "Mio" Schovanec, následován Janem "Krejzou" Zapachem. Několik špičkových jezdců ale v prvním kole chybovalo nebo spadlo, ve druhém již své chyby napravilo a tak pořadí našich borců takto nevydrželo. Mio si ve druhém kole zlepšil čas půl vteřiny, ale srazil kužel (penalizace za 1s), počítal se mu tedy čas prvního kola, který tak stačil na desáté místo. Jirka již aktivně netrénuje a je možné, že se v budoucnu začne věnovat více organizaci. Proto je tento výsledek velmi pěkný a úctyhodný. Krejza je na tom s přístupem obráceně, má chuť závodit a získávat co nejlepší umístění. V Polsku udělal v prvním kole podobnou chybu jako Krupič. Tu zde nechtěl opakovat, proto jel první kolo na jistotu. Ve druhém mu tak nic nebránilo přidat. To udělal, stáhl téměř celé čtyři! vteřiny a tím se dostal těsně pod bednu.

První tři příčky si rozebrali holandští gymkhaneři. Jejich úroveň a znalost místího přostředí udělala své. Nicméně situace se mění a loňský mistr Evropy Kristian Eekhof tak dojel bronzový, stříbro si vybojoval Richard van Schouwenburg a příčku nejvyšší obsadil neskutečně rychlý Bob Stöpler.

Česká ekipa tímto děkuje pořadatelům a po vzájemné domluvě je velmi pravděpodobné, že se příští ročník bude konat u nás. Držme tedy palce, aby se vše z organizačního hlediska povedlo a naše končiny tak mohly poprvé přivítat nejlepší piloty z celé Evropy.